HallonMazariner

 
Har ingen bild på hallonmazarinerna, så ni får på Kristian Anttilas skiva stället. 
 
15 stycken. 
 
Mördeg:
100g smör
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl mjöl
2 msk uppvispat ägg
 
Mazarinfyllning:
200g mandelmassa
100 g smör
2 ägg
 
Glasyr:
3-4 msk hallonsylt
2 dl florsocker
1 1/2 msk vatten
 
1. Börja med mördegen. Lägg smör, socker och vaniljsocker i matberedaren och kör ihop till en smet. 
 
2. Knäck ägget och vispa det med en gaffel. Tillsätt två matskedar av det uppvispade ägget och blanda ner det i smeten. Blanda ner mjöl. Kör i matberedaren tills det har blivit små klumpar av smeten. Häll smulorna i en plastpåse och gör degen till en boll. Lägg in den i kylskåpet i 30 minuter. 
 
3. Fortsätt med mazarinfyllningen. Blanda ägg, smör, mandelmassa skuren i bitar i matberedaren. Kör till en jämn smet. 
 
4. Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord. till en fyrkantig platta, ungefär 1 cm tjock. Dela den i 15 bitar. Ta en bit och rulla den till en boll tryck sedan ut den i en mazarinform så att den täcker hela formen. Fortsätt tills det inte finns någon deg kvar. 
 
5. Lägg 1-2 msk mazarinfyllning i varje form. Formen ska vara fylld med två tredjdedelar ungefär. Mazarinfyllningen blir lite större i ugnen. 
 
6. Ställ in mazarinformarna på en plåt i ugnen i 25 min. Om mazarinerna börjar se bruna ut kan du lägga ett bakplåtspapper ovan på dem. 
 
7. Ta ut mazarinerna och låt dem svalna. Det är viktigt att de är helt kalla, för annar så smälter glasyren. 
 
8. Sist är det dags för glasyren. Blanda florsocker och vatten. Rör det till en jämn smet. 
 
9. Bred ett tunt lager av hallonsylt över mazarierna. Täck sedan med ett ganska tjockt lager av glasyr. Låt Glasyren stelna. Klara. 

Jag brukar tycka det inte ser så himla gott ut. Men det blir hur gott som helst! 
 
 

Kommentarer

Kommentar:

Vad du heter:
Kom ihåg mig då - Lars Winnerbäck

E-post:

URL/Din adress:

Skriv din text här:

Trackback


Linnéa Casteborn


Jag har redan uppnått ett av mina livsmål, jag har träffat Lars Winnerbäck.

Jag är en skivälskade estetare, som gärna hänger på Bengans, Röda Sten eller i någon av Göteborgs parker. Går andra året Estetisk linje med musik och pratar mest om Lars Winnerbäck, politik, Dr. Martens eller potatis.

Varning för stavfel





RSS 2.0